Freedom and unfreedom, första kapitlet. Ny bok, nya tankar. Cavanaugh jämför Augustinus tankar bra med ekonomin. Han avvisar tanken att kapitalismen ger frihet, utan helt tvärtemot.
Cavanaugh säger att vi lever tvådelat liv: vi har frihet att välja och samtidigt vårt liv påverkas av globaliserad frimarkets marknadskrafter. Vi som konsumenter är omringade av marketing och övervakning. Multinationella företag får göra vad de vill och vanliga människor kan inte göra nånting till saken. Cavanaugh citerar Augustinus och säger det behövs en uppenbarelse för att se rätt och fel, vilken gäller enligt honom också dagens ekonomi. Sen bara, gå till Citymarket, bredvid bananer och be om Gud ger svaret är de här producerat etiskt :)
Adam Smith, fadern av frimarketstanken, sade att i handel finns det två aktörer och båda har nytta av ombytet. En får pengar och annan materia. Det finns i inget tvång att köpa just detta föremal pga konkurrens. Staten ska inte ingripa utan bara koncentrera till sin uppgift: samhällsordning. Smith sade att handeln inte är fritt ifall endera av aktörer är inte ärligt.
Nå, vi kan se att dagens frimarket inte fungerar riktigt så som Smith hade planerat. Frihet är att folk får vad de vill, men företager försöker inverka till konsumenters viljor genom reklamer. Också alla tyvärr inte ha råd få vad de vill. I tillfälle andra aktören, försäljaren, försöker få mera nytta av handeln än andra aktören.
Cavanaugh påstår att frimarket inte fungerar eftersom den har inget mål. Människor däremot har ett mål – Gud. Augustinus skrev att kontroll är alltid delaktig i frihet. Han hade ganska komplicerad frihetsbild, eftersom enligt honom är synden slaveri. Gud däremot är frihet och så är hans vilja fast det känns inte så. Autonomin är omöjlig eftersom Gud inverkar till oss hela tiden. Okej, Gud vill det bästa för oss, men är alltid det bästa egentligen frihet? Jag har inget emot det, men jag kastar sån tanke i luften ändå. Varför annars skulle vi synda?
Enligt Augustinus, viljan ligger inte i gärningar utan i ändamålet. Frihet är att man inte låter viljor kontrollera sina gärningar utan ändamålet ska kontrollera de. Och vad var ändamålet? Gud. Den elaka marknadskraften försöker störa vår bild av ändamålet. T.ex. i recession man ska köpa köpa köpa, för att rädda ekonomin. Cavanaugh säger att människor har börjat lyssna på sina viljor som har egentligen inget ändamål än tillfällig ohållbar konsumtion. Orsak för det att västerländiska människor är olyckliga?
Vem beslutar sen ändamålet? Augustinus term libido dominandi – lusten av makt/auktoritet är en av beslutfattarna. Reklamers uppgift är att berätta att man får makt och auktoritet genom varor. De skojar oss att köpa! Om du inte har det nyaste telefon eller bil, är du ingenting. Kapitalistisk marketdarwinism bara minskar möjligheter att välja när stora företager driver de små till konkurs.
Är arbetare fria egentligen fria? Ingen tvingar de att arbeta men om de slutar, får de inga pengar. Utan pengar blir man snabbt hungrig osv. Jag vet inte om cheferna heller är fria. De försöker matkttörstigt tjäna mera pengar, men de också måste göra det. Annars klarar de sig inte i frimarkets tävling. Vi har blivit slavar av vårt eget system.
Oho, jag blev kanske litet för ivrigt med denna bok och skrev för mycket...
SvaraRadera